Cegah Ulser Mulut

Wednesday 17 January 2018

Cegah Ulser Mulut




Bila terkena serangan ULSER mulut, fuhhhh rasa macam malas nak berhadapan dengan orang, nak buka mulut pun sakit apatah lagi nak makan waima minum air pun sakit.


Meleleh  air mata lah menahan kesakitan. Kena plak time nak kena  bercakap ulang berulang, rasa macam nak makan orang. Heeee 
Nak makan orang konon, nak senyum pun tak mampu inikan plak nak nganga. 


Lagi best klu tumbuh bukan sebiji. 2 3 biji pastu siap bercantum. Nak gosok gigi punyalah seksa. Bibir membengkak ngalahkan Angelina Jolie. 


Sebut gosok gigi, kecederaan ketika gosok gigi juga punca menyebab ulser. Rasa macam nak patah-patahkan berus gigi tu. Sakittt kot mengalir air mata. 


Tergigit ketika makan juga boleh menyebabkan Ulser. Dah sekali tergigit 2 3 kali tergigit tempat yang sama. Sudahnya menanggunglah paling tidak seminggu baru sembuh. 


Begitu juga terhantuk dengan anak kecil kat mulut. Nak marahkan anak dia masih kecil dan bukan disengajakan pun. Dia bergurau senda dengan ibu je pun. Ya Allah tebalkan lah kesabaranku. 


Selain itu juga, ulser juga dikaitkan dengan Sinus. Penghidap Sinus akan terus menanggung siksa Ulser yang akan datang dan pergi sesuka hatinya selagi sinus tidak dirawat.


Dari aspek perubatan, ulser ni berlaku kerana badan kekurangan Vitamin C. Begitu juga 
kurang minum air putih juga penyebab ulser. Sebenarnya banyak lagi. Hanya yang melalui je merasai kesakitan ini. Huahuaahuaa


Kaedah Tradisional Merawat Ulser

Air Garam - berkumur dengan air garam dua atau 3 kali sehari. Biarkan je air mata tu mengalir. Lama-lama ulser tu akan kebal dan tak sakit dah.


Air Kelapa - Kenaikan suhu tubuh manusia juga merupakan penyebab tumbuhnya ulser. Dengan minum air kelapa akan menurunkan sihu tubuh manusia. Juga minum air masak bebanyak.


Marjerin - sapu jer di sekitar bibir dan mulut yang kena ulser. Kalau tengok bibir mungil berminyak tu mereka mungkin dalam rawatan ulser. Hee


Madu - Agen pembunuh bakteria. Sedikit pedih tapi bertabahlah. Sapu 2 3 kali sehari di tempat kejadian.

Soda Penaik- Campurkan soda penaik dengan sedikit air dan sapu pada tempat ulser. 


Bonjela / Oral Aid- boleh didapati di farmasi-farmasi atau klinik klinik.








Baru Perasan Dah Lama Ulser tak singgah.

Sebenarnya saya tak perasan langsung yang dah lama saya tak berkawan dengan Ulser ni. Sejak bila exact time tu lupa. Tapi sejak setahun dua ni memang tak pernah kena lagi dah. Ya Allah syukur. Amannya. 


Dah lama tak jadi mulut Angelina Jolie. 


Baru-baru ni baby saya terhantuk kepalanya kat mulut saya hingga berdarah. Time tu mesti terfikir mesti jadi ulser dah ni. Esok mesti bengkak giler. Tapi alhamdulillah esoknya luka tu tertutup elok tanpa rasa sakit. 


Tapi macam tak notice sangat. Selang beberapa hari tercedera ketika gosok gigi. Bila berangan je time gosok gigi mesti tergelincir landasan. Baru berangan pergi melancong, duduk umah besar bak istana, duit berkepok-kepok terus lamunanku terhenti dek kesakitan. Sakit amat time tu. Tapi bertabah je lah sebab menda nak jadi. Alhamdulillah luka tak melarat dan esoknya takde sakit lagi dah.


Semalam sedang enak menjamu selera tergigit plak bibir ni. Orang-orang tua cakap ada orang mengumpat kita. Takpelah umpatlah ku tadah pahala. chewaahhhh


Bukan sekali tergigit, tapi 2 3 kali tempat yang sama. Rasa macam nak potong gigi taring sebelah kiri ni. Padahal gigi tak bersalah, orang yang mengumpat tu kalau ada memang lah salah kan. Mana boleh mengumpat heee.


Yang salahnya diri sendiri, gelojoh sangat makan. Apa lapar sangat ke semalam atau sedap sangat ke lauk semalam. Masak sendiri je kot. 


Setelah insiden demi insiden tu, barulah perasan diri ini dah bebas dari ULSER yang amat menyiksakan. Ni kiranya testimoni diri sendiri setelah hampir 2 tahun consume Vitamin C Shaklee. Memandangkan Vitamin C Shaklee termasuk dalam Set Hamil Shaklee bermakna sejak hamilkan Inara Dec 2015 sampai sekarang, Vitamin C juga ada dalam Set Menyusu Shaklee, selama itulah saya konsisten amalkan Vitamin C Shaklee. 


Vitamin C Shaklee diperbuat daripasa ekstrak jagung. Sebiji Vitamin C Shaklee bersamaan 7 biji setengah buah oren. Hebatkan. 


Vitamin C akan lebih cepat menyembuhkan luka pada kulit dan lapisan mukos seperti mana entry saya yang lalu. Kebaikan Vitamin C  Vitamin C Untuk Kulit Cantik


Dengan Vitamin C juga banyak menyelesaikan permasalah kesihatan saya seperti kulit semakin lembab dan cantik secara alami. Chewahhhh


Anak-anak saya juga mengamalkannya kerana mereka mempunyai masalah sinus, bersin di waktu pagi. Anak-anak juga jarang sekali diserang selesema, batuk dan demam. Dah jarang sangat kami buat kunjungan berjemaah ke klinik.


Alhamdulillah syukur diketemukan dengan Shaklee. 


Nak cuba Vitamin C Shaklee boleh lah kontek saya yea. 


Alhamdulillah dengan izin Allah dan asbab penemuan Shaklee banyak membantu menambahbaik tahap kesihatan ramai orang. 




Harga sebiji tak sampai RM.060 dan menjimatkan. Sebotol ada 180biji bertahan hingga 6bulan sekiranya pengambila sebiji sehari


Melayan karenah anak-anak seusia ini memerlukan saya untuk lebih bertenaga dan sihat. 



Semoga bermanfaat. Segala kebaikkan datang dari Allah. Dia sebaik-baik perancang. 

Feel free to share. 
"healthy wealthy"
Master to Be
Nor Faizah Sulong
0169206760



0 comments :

Post a Comment